Festival Oty Hofmana
V říjnu proběhl již 57. Festival Oty Hofmana, kterého se žáci naší školy zúčastnili již potřetí a to díky finanční podpoře spolku SRPŠ. Žáci 7. - 9. ročníku měli možnost shlédnout film After party, inspirující se skutečnou událostí. Scénárista filmu Vojtěch Strakatý poté odpovídal na dotazy, které mu děti kladly a mohly hlasovat, jak se jim film líbil. Žáci 6. tříd se společně s třídami prvního stupně účastnili projekce filmu Cukrkandl. Napínavý a dobrodružný příběh s pohádkovými prvky se všem moc líbil a sklidil velký potlesk.
Císařské lázně a „Hippokrates Karlových Varů“
V pondělí 20.10. vyrazily sedmé a osmé ročníky do Císařských lázní, kde pro ně byl připraven zajímavý film o karlovarském rodákovi a lékaři Davidu Becherovi. Průvodcem filmu byl herec Jiří Dvořák, který žáky zavedl do Karlových Varů 18. století a spolu s odborníky z řad balneologie a historie vyprávěl příběh malého chlapce z domu u Vřídla, kterému více než dráha kněze učarovala cesta lékaře a zejména vliv karlovarské minerální vody na zdraví lidí. Film byl doplněn mnoha záběry na historické Karlovy Vary, takže si žáci mohli udělat alespoň přibližnou představu, jak Karlovy Vary v 18. století vypadaly a čím se odlišovaly od těch dnešních.
Film byl velice zajímavý a srozumitelnou a poutavou formou žákům nastínil informace o člověku, který se zasadil o rozkvět našeho lázeňského města.
Projektové dny
Poslední dva říjnové dny byly na druhém stupni věnovány práci na projektech. Zadáním bylo vytvořit katalog jednodenních školních výletů. Každá třída pracovala pod vedením minimálně dvou pedagogů. Žáci pracovali v menších skupinách a snažili se připravit realizovatelné výlety a exkurze, na které se v červnu budou moci vypravit. Atmosféra ve škole byla v těchto dnech velmi příjemná a o učení nebyla nouze.
Paměť a efektivní učení
Během října proběhl pro žáky 9. ročníku kurz "Paměť a efektivní učení", který již několik let podporuje spolek SRPŠ. Žákům pomáhá nejen zlepšit přípravu na blížící se přijímací zkoušky. Žáci se v kurzu dozvěděli o nutnosti dodržování zásadních pravidel, jako je dostatek spánku, ranní snídaně, dostatečný přísun tekutin a kyslíku. Také již vědí, že pro upevnění znalostí a uložení do dlouhodobé paměti je třeba systematické opakování – po 24 hodinách, po týdnu, po měsíci a po půl roce. Poznali pomocníka v podobě myšlenkových map, neboť přehlednost s užitím barev a zvláště obrázků si mozek lépe pamatuje. Závěrem si vyplněním asi 80 otázek zjistili jaké učební typy u nich převažují, což jim také může pomoci k větší efektivitě v učení.
Výstava středních škol
Pro žáky 9. tříd byla v říjnu připravena jako každý rok výstava středních škol na SPŠ Ostrov. Žáci měli možnost na jednom místě posbírat podrobnější informace o středních školách, na které budou podávat v únoru přihlášky.
Trivis - detektivní hra
Osmičlenné týmy žáků devátých tříd se zúčastnily detektivní hry "Po stopách zločinu", kterou pořádá střední škola TRIVIS. Cílem hry je skrze splněné úkoly "dopadnout pachatele". Žáci si vyzkoušeli fyzickou zdatnost, posilovali, stříleli z kuličkové zbraně na terč, v kriminální laboratoři se dozvěděli, jak se odebírají otisky prstů a měli možnost si i vyzkoušet. Dále otevírali zámky, či hráli kahoot, aby dopadli pachatele. Některým skupinám se to i podařilo a mimo jiné se žáci dozvěděli mnoho informací o studiu na střední škole TRIVIS.
Odborník z praxe ve výuce
Od 8.10.2025 probíhají ve všech 9. třídách v rámci předmětu Člověk a svět práce besedy s Mgr. H. Regnerovou, která seznamuje žáky se základy právního vědomí, přibližuje proč je důležité dodržovat zákony, jaké jsou tresty za jednotlivé přestupky.
Inspirace až na Slovensko
Dne 10.10. naši školu navštívili zástupci Prievidze v čele s 1. viceprimátorem města Michalem Dobiašem, v doprovodu s náčelníkem městské policie Mgr. Ľubomírem Pomajbo a vedoucí stavebního odboru Ing. Andreou Nikmonovou. Cílem jejich návštěvy bylo seznámení se s dopravní výchovou v ČR. Žáci, kteří navštěvují nepovinný předmět dopravní výchova je provedli celým dopolednem a seznámili je s dovednostmi a znalostmi potřebnými pro účast v Dopravní soutěži mladých cyklistů, ve které má naše škola dlouhodobě výborné výsledky.
Žákovský parlament
Žákovský parlament udělal vstřícný krok k třídění bioodpadu. Od Magistrátu města Karlovy Vary jsme obdrželi větší počet domácích kompostérů. Přes Edupage jsme informovali rodiče a poté jsme na nádvoří školy postavili stánek. Zde jsme zájemcům z řad rodičů vydali jejich kompostér a vysvětlili jsme, jak tahle novinka funguje a jak s ní zacházet. Jsme rádi, že jsme mohli udělat něco pro životní prostředí. Získali jsme řadu nových znalostí a dovedností. Víme zase víc o recyklaci bioodpadu. Trénovali jsme si dochvilnost, spolehlivost, komunikaci. Zájem ze strany rodičů byl velký a akci hodnotíme jako úspěšnou.
Další akcí, do které se žáci žákovského parlamentu zapojili byla akce "Vyčisti les 2025". Touto aktivitou se zároveň zapojili do celostátní soutěže.
Členové Žákovského parlamentu v tomto školním roce také přijali výzvu Pěšky do školy. Naším plánem tentokrát bylo vymyslet strategii pěší chůze pro ty žáky, kteří z nejrůznějších důvodů musí jezdit do školy autem, ale přesto by rádi ráno udělali něco pro svoje zdraví. Vznikla z toho krásná diskuse s celou řadou výborných nápadů. Ty určitě s chutí zařadíme do své každodenní ranní rutiny. Ti z nás, kteří chodí pěšky, tentokrát zkoumali, jak to vlastně mají daleko z domova do školy a co by šlo udělat pro to, aby si svoji ranní cestu ještě o něco prodloužili. Naším heslem je příroda, pohyb a přátelství. Za snahu jsme byli inciativou Pěšky městem oceněni Zvláštní cenou za doprovodné aktivity. Našeho úspěchu si velmi vážíme a těšíme se na příští ročník této již tradiční akce.
Záchrana šneka
V učebně přírodopisu chovají naši žáci s paní učitelkou Barthovou africké šneky - oblovky. Všimli jsme si, že jeden ze šneků má poškozenou ulitu a prospívá hůře než jeho ostatní kamarádi. Žáci z 9. B, kteří mají mnoho zkušeností s 3D tiskem, se ujali záchrany tohoto živočicha. Nejdříve se radili a zkoumali, jaké jsou možnosti. Na internetu našli studie, kde pomocí 3D tisku byly vytvořeny krunýře poraněným želvám. To se jevilo jako vhodná možnost pro našeho šneka. Došlo k důkladnému proměření poškozené ulity a k průzkumu, jaký materiál je vhodný k aplikaci na těla živočichů. Byl zvolen PETG filament. Z něj byla na 3D tiskárně zhotovena protetická náhrada chybějící části ulity, která byla nakonec speciální lepicí páskou připevněna na ulitu šneka.
Od aplikace protézy je šnek pravidelně sledován, krmen a vážen dobrovolníky z řad žáků II. stupně. Samozřejmostí je přidávání vápníku ke krmivu. Hodnoty jsou denně zaznamenávány a již můžeme sledovat první úspěchy - zvýšenou pohybovou aktivitu šneka a váhové přírůstky. Věříme, že chybějící část ulity se časem zacelí, což je teď předmětem našeho dalšího pozorování a výzkumu. Děkujeme žákům 9. B za praktické uplatnění jejich znalostí a dovedností v oblasti robotiky a 3D tisku.
Halloween a ocenění originálních masek a dýní
Na druhém stupni jsme oslavili Halloween. V pátek jsme do školy přišli ve strašidelných kostýmech a někteří z nás si přinesli halloweenskou dýni. V průběhu dopoledne zástupci Žákovského parlamentu navštívili jednotlivé třídy, kde spočítali počty žáků v maskách a vybrali z nich ty nejstrašidelnějši a nejvíce kreativní. Oceněny byly také třídy, které měly největší počet masek. Odměnu si odnesli i majitelé zajímavých dýní. Vyhlášením akce provázely šikovné žačky 7. ročníku. Celkem se dnes ve škole sešlo 108 masek. Děkujeme všem zúčastněným žákům i vyučujícím za děsivé dopoledne.
Sportovní úspěchy
V říjnu si naši deváťáci poměrili síly v házené se svými vrstevníky z jiných škol v rámci okresního finále. Výsledkem je celkové druhé místo a postup do krajského finále.
Prostor pro vyniknutí dostali také chlapci ze šestých a 7. tříd, tentokrát ve florbalu. I když se hoši snažili, nakonec to na postup o jeden smolný gól nestačilo (celkové 3. místo). I tak si zaslouží pochvalu za nasazení a chuť reprezentovat naši školu.
Gratulujeme!
Matematická soutěž Pythagoriáda
V říjnu proběhlo školní kolo matematické soutěže Pythagoriáda. Celkově se zapojilo téměř 40 žáků druhého stupně. Každá třída má svou kategorii, pro postup do okresního kola je nutné získat určitý počet bodů. To se podařilo žákům Sebastianu Mrnuštíkovi, 8.A a Petru Suchému, 9.A. Začátkem listopadu chlapce čeká další kolo soutěže na Prvním českém gymnáziu v Karlových Varech.
Workshop s angličtinou
Od října probíhají pod vedením Pavly Hájkové pro vybrané žáky 7. a 8. tříd pravidelné workshopy s angličtinou. Jde o rozšířenou nabídku výuky v angličtině pro žáky jazykově nadané.
Besedy s městskou policií
Žáci sedmých ročníků absolvovali přednášku s besedou o zdravém životním stylu. Shlédli zajímavý film o lidech, kteří si poškodili své zdraví užíváním nebezpečných látek. Paní lektorka hovořila o látkách, které lidé užívají a které jim můžou způsobit zdravotní problémy. Následovala zajímavá diskuse, kde mohli žáci přispět svými vědomostmi a sdílet své názory. Uvědomili si, že je správné o své zdraví pečovat a s nebezpečnými látkami raději vůbec nezačínat.
Přírodovědný klokan na ZŠ Truhlářská
V říjnu na naší škole proběhla soutěž Přírodovědný klokan, která každoročně prověřuje znalosti žáků v oblasti přírodních věd.
Soutěž je určena žákům 8. a 9. ročníků základních škol a studentům odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Cílem soutěže je nejen prověřit znalosti z biologie, chemie, fyziky, matematiky a zeměpisu, ale také podpořit zájem o přírodní vědy zábavnou a soutěžní formou.
Letos žáci řešili 24 náročných úloh. Každá otázka byla bodově ohodnocena podle obtížnosti, a soutěžící tak museli prokázat nejen znalosti, ale i logické myšlení a schopnost rychle se rozhodovat.
Atmosféra během soutěže byla plná soustředění, ale i zdravého soutěžního ducha. Žáci si odnesli nejen nové poznatky, ale také cenné zkušenosti, které jim pomohou v dalším studiu.
Nejúspěšnějšími řešiteli letošního ročníku se stali:
- 🥇 1. místo – Tobiáš Jiřík, třída 9.B
- 🥈 2. místo – Barbora Krystynová, třída 8.A
- 🥉 3. místo – Natálie Weichpartová, třída 8.A
Všem účastníkům děkujeme za jejich snahu a gratulujeme k dosaženým výsledkům! Nejúspěšnější řešitelé byli oceněni diplomy a drobnými věcnými cenami.
Těšíme se na další ročník Přírodovědného klokana a věříme, že zájem o přírodní vědy bude mezi našimi žáky i nadále růst.
Hudební výchova
Během dvou týdnů realizovala na naší škole náslechovou praxi studentka Střední pedagogické školy Karlovy Vary Marie Schäferová. Pro žáky 6. tříd si v průběhu těchto dvou týdnů připravila workshop o folklóru, lidových písních, tanci, krojích a přiblížila žákům základní informace o karlovarském folklorním souboru Dyleň, jehož je členkou. Na závěr žáky dorprovodila na piano ke zpěvu několika lidových písní.
Žáci 6.B navštívili hasičskou stanici v Karlových Varech
V pátek 3. října se žáci třídy 6.B vydali na exkurzi do hasičské stanice v Karlových Varech. Cílem návštěvy bylo seznámit se s náročnou a důležitou prací profesionálních hasičů.
Po příchodu na stanici žáky přivítal jeden z hasičů, který nejprve představil základní vybavení a fungování stanice. Následně si mohli všichni prohlédnout hasičská vozidla, záchranářské nástroje a vyzkoušet si, jak těžká je výstroj, kterou hasiči nosí při zásazích.
Děti měly možnost klást zajímavé otázky, na které vždy dostaly odpověď. Návštěva byla nejen zábavná, ale i velmi poučná.
Becherova vila
Výtvarně edukačního programu "Tajemství porcelánu" v Becherově vile se v říjnu zúčastnila třída 6.A a 8.A v různých dnech. Žáci se seznámili nejenom s historií, vlastnostmi a využitím porcelánu, ale i prakticky si osahali výrobu porcelánu. Výstupem akce byly nové znalosti a porcelánová figurka či brož.
ZŠ Truhlářská se zapojila do projektu Media Crew 2025
Naše škola se s nadšením zapojila do vzdělávacího projektu Media Crew 2025, jehož cílem je rozvíjet mediální gramotnost žáků a podpořit jejich schopnost kriticky vnímat informace v digitálním prostoru.
Projekt Media Crew 2025 je součástí širšího programu na podporu digitálního vzdělávání a mediální výchovy na základních školách. V rámci tohoto projektu se žáci naší školy učí rozpoznávat dezinformace, pracovat s různými typy médií, tvořit vlastní obsah a bezpečně se pohybovat v online prostředí.
Prostřednictvím dvou proškolených mentorek z 8.ročníku (Míši Hrochové a Alex Eibnerové) se během školního roku žáci 5. nebo 6. tříd seznámí s tématy:
· Pořád online
· Nastavení třídního chatu
· Kyberšikana
Cílem projektu je nejen rozšířit znalosti žáků o médiích, ale také je vést k odpovědnému a informovanému přístupu k informacím, které je denně obklopují. Věříme, že díky Media Crew 2025 získají naši žáci důležité dovednosti, které jim pomohou lépe se orientovat ve světě médií a digitálních technologií.
Zapojení do projektu je dalším krokem v našem dlouhodobém úsilí o modernizaci výuky a podporu kompetencí, které jsou klíčové pro život v současné informační společnosti.
O průběhu projektu vás budeme pravidelně informovat na webových stránkách školy.
