V průběhu měsíce května jsme se rozhodli, stejně jako minulý rok, vyhradit tři dny projektovému vyučování. Zadaným výstupem bylo vytvořit pracovní list, hru, či aktivitu pro případné návštěvníky Karlových Varů ve věku našich žáků. Zjistili jsme, že nabídka takových aktivit v Infocentru města chybí. Motivovali jsem žáky tím, že se povedené výstupy pokusíme Infocentru nabídnout.
Snahou bylo pracovat v menších skupinách a dodržet kritéria projektového učení. Byl vymezen cíl projektu, časový rámec a vysvětlen systém zapisování do skupin. Druhý stupeň pracoval se smíšenými skupinami žáků druhého stupně. Vzniklo tak 19 menších skupin (14 členů) každá pod vedením jednoho pedagoga.
Konkrétní témata pro práci a naplnění cíle skupiny byla již v režii žáků, členů skupin, kteří fungovali často jako pracovní tým firmy. Každá skupina měla jinou dynamiku a jinou představu o jeho naplnění. Škola se na tři dny proměnila ve školu 21. století. Nezvonilo, vše plynule fungovalo. Mnoho času strávili žáci v terénu a velmi efektivně využili moderní technologie. Zdá se, že pro děti druhého stupně je vytvoření QR kódů pro hru, kvíz, či trasu naprostou banalitou.
V zadání letošních projektových dnů nebyla specifikována prezentace výstupů, žáci měli pouze výstupy nahrát na sdílené úložiště. Některé skupiny v průběhu týdne požádaly paní ředitelku o možnost prezentovat svou práci spolužákům. Bylo jim vyhověno. Žáci zorganizovali i přípravu prostoru a technického vybavení, naplánovali časový harmonogram a samostatně vše moderovali. Sedm skupin z 19 představilo svou práci prostřednictvím videa, prezentace, či kvízu pro spolužáky.
Všechny skupiny odevzdaly celou škálu tématicky rozmanitých pracovních listů a aktivit, které nabídneme Infocentru Karlovy Vary a využijeme jich pro návštěvy partnerských škol i pro naše žáky. Mnohé z výstupů jsou opravdu na profesionální úrovni.
Konkrétní produkt není jediným bonusem projektového učení. Žáci zažívají učení vlastní zkušeností, učitelé jsou pouze průvodci, konzultanty, motivují žáky. Práce ve smíšených skupinách nabídla žákům z různých tříd spolupracovat, poznat se jinak, respektovat odlišné možnosti a schopnosti s ohledem na věk či jazykovou vybavenost.
Na prvním stupni byly v rámci projektového týdne vytvořeny menší pracovní skupiny z třídních kolektivů. Zapojily se 4. a 5. třídy.
Vznikly nádherné práce a navíc děti učení bavilo. Každá třída rozdělená do menších skupin pojala tyto tři dny originálně.
Žáci třídy 4.A shrnuli tyto tři dny takto: "V rámci projektových dní jsme se dozvěděli spoustu nových a praktických věcí. Naučili jsme se pracovat s mapou, vyhledávačem spojů, seznámili se s historií dané lokality a zopakovali si zvířata našich lesů. Vše jsme si i zkusili prakticky v oboře Linhart. Jeli jsme vlakem, putovali podle mapy a hledali zajímavosti v této části lázeňských lesů. Výpravu jsme si moc užili."
Cílem projektových dnů třídy 4.C bylo zjistit nové informace o Císařských lázních. Žáci ve skupinách přpravili úkoly pro jiné děti, které se chtějí dozvědět o této zrekonstruované budově, jejíž otevření se chystá na červen letošního roku.
Ve skupinách třídy 5. A vytvořili žáci procházky po lázeňských parcích. Třída 5.B pak připravila velmi zábavnou trasu po stopách karlovarských křížů a barona Lützowa.
Výstupem jsou opravdu krásné práce!